10/25/2013

Saulieu - The exhibition - 1.

English (Engels).

Nederlands (Dutch).

Congratulations to Fred and his team.  I for myself know what it takes to organize exhibitions and one can clearly tell that there has been put a lot of work in this one.  

Pictures: Frans Jacobs.

Proficiat aan Fred en zijn team, ik weet wat het is om tentoonstellingen te organiseren en hier was duidelijk heel veel werk ingestoken.

Foto's: Frans Jacobs.

A_Carpinus-2013_0099.jpg

Carpinus coreanum. This tree has been in my private collection until 2000, then I sold it to Ian. This yamadori raft style has always been a well ramificated tree. Pot, table and accent plant are out of proportion. If this exhibition was to be a pre-selection for the Ginkgo Awards then the tree would have been selected with the advice to work on the display elements.

Carpinus coreanum. Deze boom was in mijn privécollectie tot 2000, daarna is de boom verkocht aan Ian. Deze yamadori vlotstijl Carpinus is altijd een goed verfijnde boom geweest. Pot – tafel en accentplant zijn buiten proportie. Als deze tentoonstelling een pré selectie voor de Ginkgo Awards zou zijn geweest dan had deze boom zijn selectie verdiend met de aanbeveling aan deze 3 punten te werken.   

A_Ebss-2013-008.jpg

Balliño’s Taxus was high class, only the table underneath was a piece of furniture. This originally Japanese yamadori has fully matured and deserved its first place among the conifers.

Balliño’s Taxus was van grote klasse, enkel de tafel was een meubel. Deze van oorsprong Japanse yamadori is in zijn volle rijpheid en verdiende de eerste plaats bij de naaldbomen.   

A_Saulieu-2013_0131.jpg

My displays in (too small) tokonoma’s.  

Juniperus chinensis.

Mijn opstellingen in (te kleine) tokonoma’s.

Juniperus chinensis.

A_Saulieu-2013_0129.jpg

Rock planting.

Rots landschap.

 

A_Saulieu-2013_0128.jpg

Pinus parviflora midsize.

Pinus parviflora midsize.

A_Saulieu-2013_0127.jpg

The Acer p. Benichidore occupied already half the tokonoma.

De Acer p. benichidore had reeds een halve nis nodig.

A_Shishigashira-2013-007.jpg

Frans Jacobs’ Shi shi gashira perfect in autumn colours for this exhibition. Frans, yes indeed, the table could have been better but the Chu Hin tree makes up for it.

Shi Shi Gashira van Frans Jacobs perfect op kleur voor deze tentoonstelling en inderdaad Frans het tafeltje kan beter maar de Chu Hin boom maakt alles goed.

Actinidia-2013_0107.jpg

This Actinidia (kiwi), good size, old character tree, perfect presentation. I rewarded this tree with two prizes, one for display and one to be among the best three deciduous trees.  Info: There were three jurors, Fred, Mauro and myself.

Deze Actinidia (Kiwi), mooie maat, oude karakterboom, perfecte presentatie. Deze boom kreeg van mij 2 prijzen, één voor de opstelling en één prijs bij de beste 3 loofbomen. Ter info: er waren 3 juryleden: Fred, Mauro en ik.

 Alnus-2013_0091.jpg

This Alnus glutinosa  ( Alder) got my full attention and appreciation winning first prize in the category  deciduous trees. An example and lesson for every bonsai enthusiast, started about 25 years ago with a sapling, trained and raised to the highest level by the same owner. This is the highest European level in deciduous trees ever seen. Beautiful ramifications and progression of age in the branches. Rootbase, trunk and branches all in good proportions. You have to be more than just a bonsai enthusiast to achieve this. Why are most of the bonsaists busy with bending and twisting  big, heavy yamadoris all the time. This here is an example of time in combination with knowledge and timing. Congratulations to El Time.

Deze Alnus glutinosa (Els) kreeg van mij de volle aandacht en waardering met de 1ste plaats bij de loofbomen Een voorbeeld en les voor iedere bonsailiefhebber; 25 jaar geleden begonnen met een jong boompje en door dezelfde eigenaar opgekweekt en opgebouwd naar het hoogste niveau. Dit is het hoogst Europese niveau in loofbomen ooit gezien. Mooie takkenverdeling in alle leeftijden, goede proporties van voet, stam en takken. Daar moet je meer dan bonsailiefhebber voor zijn om dit neer te zetten. Waarom is het gros van de liefhebbers bezig met zware grote yamadori buigen en plooien, Dit hier is een voorbeeld van tijd in combinatie met kennis en timing. Proficiat aan El Time.

 

 

The comments are closed.